Padlet

Padlet is een digitaal prikbord. Op het digitale prikbord kun je allerlei teksten, afbeeldingen, video's en linkjes plaatsen. Het digitale prikbord kun je vervolgens op het bord delen met de leerlingen, zodat leerlingen erin kunnen werken. 


Waar kun je padlet voor gebruiken?

Je kunt allerlei verschillende werkvormen toepassen in de padlet. Je maakt de les interactiever. 

  • Je kunt met de leerlingen mindmappen.
  • Je kunt de leerlingen een presentatie laten voorbereiden in de padlet.
  • Herhalingslessen: je geeft de leerlingen een onderwerp en je laat hen het onderwerp uitwerken. Zo versamen je klassikaal een samenvatting voor de toets via padlet.
  • Escape-rooms

Hoe werkt het?

  • Je bedenkt van te voren een les doel met een passende werkvorm. Qua indeling van je padlet heb je de keuze uit: Canvas, Tijdlijn, Storyboard, Lijst, Muur en Kaart. Ik maak meestal gebruik van de optie 'muur'. Hierin maak je tegels, zodat je gemakkelijk de leerling een tegel toe kunt wijzen die zijn moeten uitwerken.
  • Je geeft je padlet een titel. Je kunt de achtergrond naar het thema aanpassen. Hierna kun je de vragen/instructies toevoegen. 
  • Deel de link met de leerlingen. Zorg ervoor dat je aangeven dat leerlingen niets kunnen bewerken aan de oorspronkelijk padlet. 

Doelgroep?

Onderbouw & bovenbouw.


Mijn ervaring

Ik gebruik deze tool vooral als ik een werkvorm wil toepassen in mijn les. De leerlingen kun je gemakkelijk aan het werk zetten met een duidelijke instructie in groepjes. Omdat je in de padlet de instructie met bepaalde benodigdheden kunt toevoegen, weten de leerlingen precies wat er van ze verwacht wordt en waar ze al het materiaal die ze nodig hebben kunnen vinden. 

Daarnaast kun je via deze tool de opdrachten die de leerlingen moeten maken gemakkelijk verzamelen. Hierbij zien de leerlingen ook direct van elkaar wat de ander gemaakt heeft. Dit kan hen ook weer inspireren om de opdracht aan te passen of anders uit te voeren de volgende keer. 

Ook vind ik dit een fijne tool om te bekijken in hoeverre de leerlingen de leerstof begrepen hebben. Zij maken zelf aan de hand van een opdracht via de padlet een samenvatting. Bij het bespreken van hun opdracht kun je controleren in hoeverre de leerling de leerstof begrepen heeft.