Tekenopdracht


Deze opdracht is voor leerlingen die nog nooit Duits gehad hebben.                                                                        De leerlingen komen op een laagdrempelige manier in aanraking met de taal. De leerlingen hebben nog nooit Duits gehaald, waardoor ze onzeker kunnen zijn. Door deze opdracht in te zetten, krijgen leerlingen het idee dat een andere taal leren helemaal niet zo moeilijk is. 


Voorbereiding

Voorbeelden

1. De leerlingen krijgen van de docent een leeg vel papier.

2. De leerlingen hebben alleen een pen/potlood nodig.

3. De docent heeft van te voren een simpel verhaaltje in het Duits voorbereid. Dit verhaal moeten de leerlingen gemakkelijk na kunnen tekenen op het blad. 


Hoe werkt het?

  • De leerlingen krijgen van de docent een leeg vel papier.
  • De leerlingen pakken een pen/potlood.
  • De docent vertelt een verhaal in het Duits.                                                     Let op: vertel het verhaal langzaam zin voor zin en gebruik makkelijke woordjes die vooral op het Nederlands lijken (huis, auto, boom, wolken, zon, school etc.)
  • De leerling probeert na te tekenen wat de docent voor gelezen heeft in het Duits.
  • Aan het eind van het verhaal laat de docent op het bord de tekening zien, die de leerlingen hadden moeten tekenen. Schrijf de betekenis van de onderdelen op de tekening in het Duits erop. De leerlingen zien dan hoe de onderdelen, die zij nagetekend hebben, in het Duits heten.

Tijd?

15 minuten.


Doelgroep?

Leerlingen die voor de allereerste keer het vak Duits hebben.


*Ik ben op deze opdracht gekomen door iemand uit de facebookgroep Leraar Duits.