Mavo 3 in Berlijn

Gepubliceerd op 9 februari 2024 om 11:14

Reisweek

Tijdens de reisweek zijn ik, 3 collega's en 55 leerlingen naar de hoofdstad van Duitsland afgereisd voor de jaarlijkse stedentrip. We zijn een week in Berlijn verbleven om de historische stad te bezoeken. 


Verblijf

Ons verblijf was het Upper Room Hotel. Dit hotel ligt tegenover de Gedächtniskirche in de buurt van de Kurfürstendamm. Zowel de collega's als de leerlingen vonden het een fijn hotel. Leerlingen zaten tussen de 4-8 op een kamer verspreid door het gebouw. Elke ochtend was er een heerlijk buffetontbijt.


Erster Tag

Onderweg naar Berlijn hebben we in Helmstedt een pauzestop gemaakt. Leerlingen hebben tijdens de stop bij de grensovergang het museum van Marienborn bezocht. Na aankomst hebben we ons in het hotel geïnstalleerd en zijn we 's Avonds met zijn alle naar het restaurant Route 66 gegaan om gezellig samen te eten.


Zweiter Tag

Na een heerlijk ontbijt hebben we met zijn alle een wandeling langs de Reichtstag, Brandenburger Tor, Holocaust Mahnmal en Checkpoint Charlie gemaakt.

Na even vrije tijd gehad te hebben hebben de leerlingen in kleine groepjes die Mauer asisi Panorama in de buurt van Checkpoint Charlie bezocht. Om een beeld te krijgen hoe de sfeer in Berlijn was tijdens de koude oorlog heeft kunstenaar Yadegar Asisi een 360-graden kunstwerk ontworpen. Je kunt goed zien hoe de stad door de muur verdeeld geweest is. Om te controleren of de leerlingen begrijpen waar het kunstwerk voor staat hebben de leerlingen een opdracht meegekregen om tijdens het museumbezoek te maken. 

  • Leg uit waaraan je West-Berlijn / Oost-Berlijn in de Panorama kunt herkennen.

In de avond zijn we met de leerlingen naar de discotheek Matrix, D-Light gegaan. 


Dritter Tag

De derde dag zijn we begonnen met een wandeling langs de muur en daarna zijn we verder gereden naar de Statsi-Gevangenis Hohenschönhausen. Leerlingen kregen in groepjes een rondleiding door de gevangenis. Daarna was er nog de mogelijkheid om vragen te stellen aan ex gevangenen of  vrijwilligers die familieleden in de gevangenis gehad hebben. Leerlingen vonden dit erg indrukwekkend. Doordat leerlingen in de weken voor de reisweek het thema koude oorlog bij de Geschiedenislessen besproken hadden, begrepen de leerlingen beter wat er verteld werd.

Na wat langer vrije tijd gehad te hebben zijn we via Potsdamer Platz met de hele groep naar het Techniek museum gelopen. De concentratie van de leerlingen was een beetje weggezakt, gelukkig was het Techniek Museum een interactief museum waardoor de leerlingen niet hoefden te luisteren maar vrij konden lopen en dingen uit proberen. 


Vierter Tag

Dit was onze laatste dag in deze mooie stad. We zijn de dag begonnen met een fietstour. Via Berlin on Bike hebben we een fietstour kunnen regelen met Nederlandse gidsen. Een interactieve rondleiding waarbij de leerlingen veel informatie kregen over de historie van Berlijn. 

Met de leerlingen zijn we door de Hakesche Höfe gelopen. Om de reis af te sluiten hebben we een mooie groepsfoto bij de Berliner Dom gemaakt.

Hierna hebben de leerlingen het laatste museum van de reis bezocht. We hebben het DDR-Museum bezocht. Dit is een enorme aanrader! Een interactief museum waarbij de leerlingen vrij rond kunnen lopen, dingen uit kunnen proberen, spelletjes spelen met elkaar. Op spelenderwijs leren de leerlingen hoe het was om in de DDR te leven. In het DDR-Museum hebben de leerlingen een praktische opdracht uitgevoerd: 

  • Leg uit of de DDR kapitalistisch of communistisch was en waaraan herken je dit in het museum. 
  • Leg uit waarin het leven in de DDR met het leven in de BRD verschilde. 
  • Fotografeer een onbekend voorwerp. Plaats de foto op de Padlet en geef er een omschrijving bij.

 

Om de reis gezamenlijk af te sluiten zijn we bij het restaurant Grandbar gaan eten.